Trijų CD komplektas „Lietuvos džiazas“ – džiazo raidos Lietuvoje retrospektyva. Komplekte daugiau nei trys valandos muzikos: archyviniai ankstyvieji trečiojo-ketvirtojo dešimtmečių pavyzdžiai, studijniai septintojo- aštuntojo dešimtmečių lietuvos džiazo meistrų įrašai. Praėjusio šimtmečio pasaulio džiazo istorija jau parašyta. Technikos pažangos ir atominės energijos amžius kartais dar vadinamas džiazo ir dangoraižių epocha. Tiesa, istorija Lietuvai nesuteikė galimybės tolygiai vystytis. Iki XX a. pradžios priklausiusi Rusijai ir Vokietijai, Lietuva tik 1918 m. paskelbė nepriklausomybę.Vėliau Lenkija okupavo Vilniaus kraštą ir sostinę Vilnių. Maža, skurdi buv. Carinės Rusijos imperijos provincija su laikinaja sostine Kaunu tapo nauja valstybe Europos žemėlapyje. Po ilgo ir sunkaus naujos valstybės kūrimosi tik ketvirtojo dešimtmečio vidurys buvo paženklintas ekonomikos ir kultūros suklestėjimo apraiškomis. Šie pokyčiai neišvengiamai ugdė naujas bendravimo formas – Kaunas tapo mažu europietišku Lietuvos centru su elegantiškais restoranais, kavinėmis, kino teatrais, parduotuvėmis. Kaip rašė to meto spauda, ypač gausiai buvo lankomi ir mėgiami restoranų ir kavinių „muzikiniai seansai“, kurių metu skambėjo populiariausi Europos ir Amerikos šlageriai, miuziklų melodijos. Vietiniai „jazbandai“ mėgino lygiuotis į geriausius svinguojančių užsienio šalių orkestrų pavyzdžius, skambėjo naujieji šokiai – tango, fokstrotas, čarlstonas. Tarpukariu buvo įrašyta daug lietuvių pramoginės muzikos plokštelių Columbia, His Master’s voice ir kt. įrašų kompanijose.
I CD skamba labiausiai svinguojančio orkestro manierą atitikęs Danieliaus Pomeranco orkestras bei unikalus lietuvių kilmės pianisto Vic Briedžio įrašas su klarnetininku Tony Parenti. Džiazo orkestrų / bigbendų mėgėjų dėmesį patrauks septintojo dešimtmečio Juozo Tiškaus orkestro įrašai. Beje, Tiškaus orkestras buvo lyginamas su Olego Lundstremo bigbendu –geriausiu buv. Sovietų Sąjungos bigbendu. Septintuoju dešimtmečiu, politinio atšilimo laikais gana intensyvi buvo vadinamų jaunimo kavinių- skaityklų veikla, tapusių pusiau legaliais džiazo klubais – toks klubas buvo ir Vilniuje; tuo laiku įvyko ir pirmieji džiazo festivaliai Taline, Elektrėnuose. Keletą šio periodo įrašų taip pat rasite I CD (ankstyvieji pianisto Viačeslavo Ganelino įrašai, Olego Molokojedovo kvinteto kompozicijos, Klaipėdos džiazo ansamlis „Žėrutis“).
II CD – aštuntojo dešimtmečio Lietuvos džiazo panorama politinio sąstingio ir izoliacijos metais, studijiniai Klaipėdos fakultetų džiazo orkestro įrašai ir unikalūs festivalio „Baltijos jaunystė“ (1980) koncertiniai įrašai – tikras nacionalinės jaunųjų džiazo lyderių kartos proveržis (saksofonininkas Petras Vyšniauskas, pianistas Saulius Šiaučiulis ir kt.) IIICD skirtas muzikantams, kuriuos šiandien galime vadinti pasaulio piliečiais ir XXa. antrosios pusės free džiazo lyderiais – pianistui ir kompozitoriui Viačeslavui Ganelinui, multiinstrumentininkui Vladimirui Čekasinui bei būgnininkui Vladimirui Tarasovui. Šis trio džiazo muzikantų karjerą pradėjo Lietuvoje, Vilniuje. Iki 1980 – ųjų daug koncertavo buv. Sąjungos miestuose, užsienio šalyse, įrašinėjo plokšteles. Trio rengiamos programos pasižymėjo novatoriškumu, radikaliomis muzikinėmis koncepcijomis. Tuo laiku jų muzika buvo nauja, netikėta ir pagavi, sukėlusi vietinių ir užsienio džiazo kritikų ir klausytojų susidomėjimą. Studijiniai trio darbai – didelės, įrašams kruopščiai pritaikytos išplėtotos kompozicijos, koncertiniai įrašai visuomet būdavo paženklinti spontaniškomis improvizacijomis, tetrališkumu.
III CD skamba 1975–1980 laikotarpio koncertų Palangoje, Nacionalinėje filharmonijoje, Maskvoje, Vakarų Berlyne įrašai, pirmosios trio LP Con anima fragmentai bei itin unikalūs 1971 m. Vladimiro Čekasino įrašai Prahos Mozarteumo studijoje, kuriuos maloniai leido į Lietuvos džiazo rinkinį įtraukti Supraphono įrašų kompanija.
|